Fietsparkeren is een essentieel onderdeel van elke fietsrit. Zeker met de opkomst van elektrische fietsen, bakfietsen en andere waardevolle modellen wordt de behoefte aan veilige en toegankelijke parkeerplekken steeds groter. Tegelijkertijd groeit het probleem van fietsdiefstal, wat jaarlijks 700 tot 900 miljoen euro kost. Daarom is investeren in goed fietsparkeren geen luxe, maar noodzaak.
Behoeften van álle fietsers
Binnen het thema ‘Fietsparkeren’ onderzoeken we hoe we het parkeren van fietsen slimmer, veiliger en inclusiever kunnen maken. We kijken niet alleen naar de fysieke voorzieningen zoals rekken en stallingen, maar ook naar de rol van data, toegankelijkheid en gebruiksgemak. Zo zorgen we dat fietsparkeren aansluit bij de behoeften van álle fietsers.
Naast de inrichting en vormgeving van de stallingen kijken we ook naar de effecten van een goede stalling op fietsgebruik. In hoeverre zorgt (het ontbreken van) een goede stalling ervoor dat mensen minder of meer gaan fietsen? Welke mobiliteitseffecten kunnen worden bereikt met het goed organiseren van fietsparkeren?

Aantrekkelijk en veilig
Ons doel is om gemeenten te stimuleren actief aan de slag te gaan met fietsparkeren. We maken kennis toegankelijk, onderbouwen waarom investeren loont en werken samen met maatschappelijke partners aan oplossingen tegen fietsdiefstal. Zo maken we fietsen aantrekkelijker én veiliger.
Dit jaar werken wij aan:
Binnen elk Tour de Force thema werkt een kernteam, dat bestaat uit een afvaardiging van onze partnerorganisaties, aan de totstandkoming en de uitvoering van het werkprogramma, onder leiding van onze 'ploegleiders'. Voor het thema fietsparkeren is dat Sjors van Duren. Wil je meedenken met het kernteam? Neem dan contact op met de ploegleider.
Contactgegevens ploegleider

Sjors van Duren
Ploegleider
E-mail:
[email protected]Producten en toolkits
Al onze onderzoeken, toolkits en andere producten over fietsparkeren.

Leidraad Fietsparkeren
Leidraad om gemeenten te helpen bij inrichting
Onbeperkt fietsen
Fietsparkeren verbeteren voor mensen met een beperking
Fietsenstalling van de toekomst
Ideale inpandige stallingen
De kosten van beheer, onderhoud, exploitatie en handhaving van fietsenstallingen bij stations
Kostenmodellen voor stationsstallingen onderzocht
Fietsparkeereisen in stationsgebieden
Fietsparkeerplekken voor gebruikers van stations
Handreiking huren en aankopen van panden voor fietsparkeren
Inpandige stallingen realiseren in binnensteden
Kort fietsparkeren: zo regel je dat
Ruimtegebrek oplossen bij kort parkeren
Normstellend document fietsparkeersystemen
Inzicht in de kwaliteit en bruikbaarheid van parkeersystemen
Fietsdiefstal in Nederland
Duiding van het fenomeen fietsdiefstal
Fietsparkeren: baat of last?
Inizcht in drijfveren en ontwerpkeuzes van fietsparkeerfaciliteiten in de stad
Fietsparkeren bij grootschalige wooncomplexen
Publicatie met praktijkvoorbeelden over stallingen in complexen en kantoren.
Handreiking fietsparkeernormen
Inzicht in kencijfers voor fietsparkeren
Toelichting op datastandaard fietsparkeren
Inzicht in data van capaciteit en bezetting
Beschrijving module buurstallingen en fietstrommels
Informatie over de module buurstallingen en fietstrommels
Verkenning doelgroepenaanpak fietsparkeren
Inzicht voor beleidsmakers over een doelgroepgerichte fietsparkeeraanpak
Fietsparkeernormen: (hoe) worden die gebruikt?
Publicatie met een overzicht van inzetbare instrumenten
Flyer: Fietsparkeren bij nieuwbouw, bestemmingswijzigingen en transformaties
Rotterdamse ontwikkeleisen van fietsparkeersplaatsen
Handreiking ‘Stop fietsdiefstal’
Initiatieven en ideeën om fietsendiefstal tegen te gaan.
Fietsdiefstal in Herhaling
Vervolgonderzoek naar ontwikkeling fietsendiefstal