Skip naar de inhoud

Fietsen is goed voor het milieu, de gezondheid en de bereikbaarheid. Nederlanders fietsen steeds vaker en steeds verder, en fietsen op hogere leeftijd langer door. Ook komen er steeds meer verschillende fietspadgebruikers, zoals bezorgfietsen, bakfietsen en snelle elektrische fietsen. Daardoor wordt het steeds drukker op de fietspaden. Om nog meer mensen voor de fiets te laten kiezen én het toegenomen aantal fietsers en soorten fietspadgebruikers veilig aan het verkeer te laten deelnemen, worden in heel Nederland doorfietsroutes ontwikkeld.

Wat zijn doorfietsroutes?

Doorfietsroutes zijn aantrekkelijke en veilige, op elkaar aansluitende fietsroutes. Ze verbinden dorpen en steden met elkaar en maken werk- en winkellocaties, scholen, ov-knooppunten en dergelijke beter bereikbaar voor fietsers van zowel binnen als buiten de stad. Het zijn aantrekkelijke en veilige fietsroutes waar genoeg ruimte is voor alle soorten fietsers. Zij komen er zo min mogelijk obstakels tegen en hebben vaak voorrang op ander verkeer.

Hoe ontstaan doorfietsroutes?

Door de bestaande (fiets)infrastructuur te verbeteren en ontbrekende stukken aan te leggen, ontstaat een doorfietsroute. Omdat de doorfietsroutes gemeentegrenzen overstijgen, werken verschillende overheden zoals provincies, vervoerregio’s en gemeenten samen. Zij bespreken de plannen met belangenorganisaties, (potentiële) gebruikers en direct omwonenden. Zo komen ze tot een zo optimaal mogelijke oplossing die aantrekkelijk en veilig is voor zowel de fietsers als de omwonenden.

 

De toolkit is opgebouwd volgens de meest voorkomende fases in een project om een doorfietsroute te ontwikkelen. Algemene middelen, zoals de beeldbank en kennisdocumenten, staan onder ‘Algemeen’. Heb je specifieke vragen of heb je zelf goede voorbeelden die je wilt toevoegen aan de toolkit? Neem dan contact op met [email protected].

Producten en toolkits

Op zoek naar inspiratie rond doorfietsroutes? Ga op onderzoek uit in onze toolkit.

Protocol Standaardisatie effectmeting Hoogwaardige Fietsroutes: beleving & gedrag

Nederland is al jaren het fietsland bij uitstek. Vanuit de verschillende duurzaamheidsdoelen, zoals economische bereikbaarheid, leefbaarheid en gezondheid wordt gewerkt aan een toename van het fietsgebruik. We streven naar een verdubbeling van het aantal fietskilometers in 2040 ten opzichte van 2017. De aanleg van doorfietsroutes wordt gezien als belangrijk instrument om tot die schaalsprong te komen. Om meer inzicht te krijgen in de effecten van de aanleg van deze routes, en daarmee in de effectiviteit van investeringen, is meer een eenduidige dataverzameling nodig. Om deze reden wordt vanuit Tour de Force gewerkt aan een ‘Eenduidige Meetmethode Hoogwaardig Fietsnetwerk’ waarin metingen van gedrag, beleving en gebruik op doorfietsroutes worden vormgegeven. In twee protocollen zijn de metingen van ‘beleving en gedrag en ‘gebruik’ op doorfietsroutes stap voor stap beschreven. Op deze pagina vind je het protocol 'beleving en gedrag, inclusief de gestandaardiseerde enquêteformulieren voormeting en nameting. Het protocol 'gebruik' vind je bij de gerelateerde documenten. Voordelen standaardisatie - De standaardisatie van de uitvoering en de effectmeting wordt centraal geregeld. Dit levert de volgende voordelen op: - resultaten zijn bruikbaar voor een landelijke vergelijkbaarheid van investeringen in doorfietsroutes; - standaard verrijking van enquêteresultaten leidt tot een directe kwaliteitsimpuls; - versnelling, toepassing en implementatie van wetenschappelijke concepten; - toegevoegde waarde voor quick-scan en strategische verkeersmodellen; - borging en uniformiteit fietskennisontwikkeling en innovatie. Met een standaardisatie van metingen op doorfietsroutes zijn we in staat om overal in het land data in te winnen, die in de analyse tot vergelijkbare informatie kan leiden. Dat maakt dat we Nederland-breed beter uitspraken kunnen doen over het gebruik van routes en effectiviteit van investeringen in deze routes. Beleving en gedrag Bij dit type uitkomsten gaat het om de vraag in hoeverre doorfietsroutes hebben geleid tot een verandering in het gedrag van de doelgroep (overstappen op de fiets, fietsfrequentie of -duur). De beleving en waardering van de routes speelt daarbij een belangrijke rol. De standaard enquêtes (voor- en nameting) zijn gedigitaliseerd en op basis van het protocol voor ieder project in te zetten. Resultaten van de verschillende metingen worden visueel in één overzichtelijk, openbaar toegankelijk (link: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiMzM2OTI3NjYtMjU0MC00MTQxLWFlMWUtY2UzZWVlYmYxOTc0IiwidCI6ImI4MGQ4OTVkLWIxMWUtNDE5NS1hODdhLTVhODQ2YzYwNDAxYSIsImMiOjl9 text: dashboard) weergegeven.
Lees verder over Protocol Standaardisatie effectmeting Hoogwaardige Fietsroutes: beleving & gedrag

Dashboard effectmeting Doorfietsroutes

Lees verder over Dashboard effectmeting Doorfietsroutes

Protocol Standaardisatie effectmeting Hoogwaardige Fietsroutes: gebruik

Nederland is al jaren het fietsland bij uitstek. Vanuit de verschillende duurzaamheidsdoelen, zoals economische bereikbaarheid, leefbaarheid en gezondheid wordt gewerkt aan een toename van het fietsgebruik. We streven naar een verdubbeling van het aantal fietskilometers in 2040 ten opzichte van 2017. De aanleg van doorfietsroutes wordt gezien als belangrijk instrument om tot die schaalsprong te komen. Om meer inzicht te krijgen in de effecten van de aanleg van deze routes, en daarmee in de effectiviteit van investeringen, is meer een eenduidige dataverzameling nodig. Om deze reden stelt Tour de Force een ‘Eenduidige Meetmethode Hoogwaardig Fietsnetwerk’ beschikbaar. In twee protocollen zijn de metingen van ‘beleving en gedrag’ en ‘gebruik’ op doorfietsroutes stap voor stap beschreven. Op deze pagina vind je het protocol 'gebruik’. Het protocol 'beleving en gedrag’ vind je bij de gerelateerde documenten. Voordelen standaardisatie - De standaardisatie van de uitvoering en de effectmeting wordt centraal geregeld. Dit levert de volgende voordelen op: - resultaten zijn bruikbaar voor een landelijke vergelijkbaarheid van investeringen in doorfietsroutes; - standaard verrijking van enquêteresultaten leidt tot een directe kwaliteitsimpuls; - versnelling, toepassing en implementatie van wetenschappelijke concepten; - toegevoegde waarde voor quick-scan en strategische verkeersmodellen; - borging en uniformiteit fietskennisontwikkeling en innovatie. Met een standaardisatie van metingen op doorfietsroutes zijn we in staat om overal in het land data in te winnen, die in de analyse tot vergelijkbare informatie kan leiden. Dat maakt dat we Nederland-breed beter uitspraken kunnen doen over het gebruik van routes en effectiviteit van investeringen in deze routes. Gebruik Bij dit type uitkomst gaat het om de vraag of er sprake is van een verandering in de hoeveelheid gebruik en gekozen routes als gevolg van infrastructurele maatregelen op doorfietsroutes. Het gaat hierbij primair om tellingen van het aantal fietsers op de nieuwe infrastructuur. Er zijn talloze manieren beschikbaar om het aantal fietsers te tellen, zoals lussen, slangen, camera’s en radarmetingen. Net als voor het gestandaardiseerd meten van beleving en gedrag, is een eenduidige methode voor verzamelen van teldata ontwikkeld die in dit protocol is beschreven. Er is daarbij rekening gehouden met het feit dat niet elke opdrachtgever behoefte heeft aan dezelfde inzichten. De ene opdrachtgever wenst meer diepgaandere inzichten dan de andere. Bovendien wordt er door diverse wegbeheerders al met een bepaalde frequentie gemeten en is er vooral behoefte om hier aansluiting bij te zoeken. Er is daarom gekozen voor een protocol met een basisniveau dat essentiële inzichten biedt, aangevuld met optionele stappen die diepgaandere inzichten bieden. Het protocol geeft eerst een overzicht van factoren die een rol spelen bij het meten van fietsintensiteiten en vervolgens de stappen met betrekking tot de dataverzameling.
Lees verder over Protocol Standaardisatie effectmeting Hoogwaardige Fietsroutes: gebruik

Sturingsmodellen Hoogwaardige fietsroutes

Lees verder over Sturingsmodellen Hoogwaardige fietsroutes

Aandeel fiets in woon-werkverkeer stijgt na aanleg doorfietsroutes

Doorfietsroutes hebben tussen 2010 en 2021 geleid tot tien procent stijging in het aandeel fietsers in woon-werkverkeer voor wie een groot deel van de snelste route naar het werk via het tracé van een doorfietsroute loopt. Dit blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van de Radboud Universiteit en Breda University of Applied Sciences.
Lees verder over Aandeel fiets in woon-werkverkeer stijgt na aanleg doorfietsroutes

Communicatietoolkit Doorfietsroutes

Een bundeling van de belangrijkste algemene informatie.

Bekijk hier